בֵית־זְבֻל, בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, מְעון האֱלוֹהִים
בֵית־זְבֻל, בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, מְעון האֱלוֹהִים
אֶסְבְּרָא מִדַּעְתִּי:
עַל פִּי האקדמיה ללשון העברית,
וְעַל פִּי חז"ל בֵית־זְבֻל - הוּא מִישְׁכָּנוֹ שֶׁל האֱלוֹהִים ..
המילה זְבֻל היא משפת אֲרַמִּית בַּבְלִית עתיקה:
zabālu
ומשמעו מקום רָם וְנִשָּׂא.
זְבֻל אינו מן המילה זֶבֶל מהעברית או דֶּשֶׁן,
כפי שנכתב באקדמיה ללשון העברית.
וְעַל פִּי חז"ל בֵית־זְבֻל - הוּא מִישְׁכָּנוֹ שֶׁל האֱלוֹהִים ..
זְבֻל
המילה זְבֻל היא משפת אֲרַמִּית בַּבְלִית עתיקה:
zabālu
ומשמעו מקום רָם וְנִשָּׂא.
זְבֻל אינו מן המילה זֶבֶל מהעברית או דֶּשֶׁן,
כפי שנכתב באקדמיה ללשון העברית.
על אף ששתי המילים דומות ומזכירות אחת את השניה.
והרי ידוע, שמילים נשתרשו אל השפה העברית
משפות שמיות אחרות באותה תקופה
ומתקופה מוקדמת יותר,
כגון עָלְמָא=עוֹלָם, יְמָמָא=יְמָמָה, מְשִׁיחָא=הַמָּשִׁיחַ וכדומה ..
המילה זְבֻל היא משפת אֲרַמִּית בַּבְלִית קדומה
אשר הושפעה מהאשורית.
אשר הושפעה מהאשורית.
ומשמעותה הוא מהשורש נש"א,
נישׂא, נוֹשֵׂא, נשׂיא, מִתְנַשֵּׂא = מקום חשוב, מנהיג, תואר עליון, גבוה וגם סולח.
עתה אקח את הפסוקים בהם תופיע המילה זְבֻל ואחליף במילה מהשורש נש"א:
"שֶׁמֶשׁ יָרֵחַ עָמַד זְבֻלָה, לְאוֹר חִצֶּיךָ יְהַלֵּכוּ, לְנֹגַהּ בְּרַק חֲנִיתֶךָ"
שֶׁמֶשׁ יָרֵחַ עָמַד [נִשָּׂא], לְאוֹר חִצֶּיךָ יְהַלֵּכוּ, לְנֹגַהּ בְּרַק חֲנִיתֶךָ
(חבקוק ג:יא)
"שֶׁמֶשׁ יָרֵחַ עָמַד זְבֻלָה, לְאוֹר חִצֶּיךָ יְהַלֵּכוּ, לְנֹגַהּ בְּרַק חֲנִיתֶךָ"
שֶׁמֶשׁ יָרֵחַ עָמַד [נִשָּׂא], לְאוֹר חִצֶּיךָ יְהַלֵּכוּ, לְנֹגַהּ בְּרַק חֲנִיתֶךָ
(חבקוק ג:יא)
"כַּצֹּאן לִשְׁאוֹל שַׁתּוּ מָוֶת יִרְעֵם, וַיִּרְדּוּ בָם יְשָׁרִים לַבֹּקֶר וְצוּרָם לְבַלּוֹת שְׁאוֹל מִזְּבֻל לוֹ"
(תהלים מ״ט:ט״ו)
כַּצֹּאן לִשְׁאוֹל שַׁתּוּ מָוֶת יִרְעֵם, וַיִּרְדּוּ בָם יְשָׁרִים לַבֹּקֶר, וְצוּרָם לְבַלּוֹת שְׁאוֹל [כָּבֵד מִנְּשֹׂא]
(תהלים מ״ט:ט״ו)
כַּצֹּאן לִשְׁאוֹל שַׁתּוּ מָוֶת יִרְעֵם, וַיִּרְדּוּ בָם יְשָׁרִים לַבֹּקֶר, וְצוּרָם לְבַלּוֹת שְׁאוֹל [כָּבֵד מִנְּשֹׂא]
"יִזְבְּלֵנִי אִישִׁי כִּי יָלַדְתִּי לוֹ שִׁשָּׁה בָנִים וַתִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ זְבֻלוּן"
(בראשית ל:כ)
הַפַּעַם [יְְנַשֵּׂא] אותי אִישִׁי כִּי יָלַדְתִּי לוֹ שִׁשָּׁה בָנִים וַתִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ זְבֻלוּן
(בראשית ל:כ)
הַפַּעַם [יְְנַשֵּׂא] אותי אִישִׁי כִּי יָלַדְתִּי לוֹ שִׁשָּׁה בָנִים וַתִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ זְבֻלוּן
גם לשמות בתנ"ך יש משמעות גדולה בהבנת הכתוב
ועל כן משמעות שם שַׂר הָעִיר זְבֻל =נָשִׂיא:
"וַיִּשְׁמַע זְבֻל שַׂר הָעִיר אֶת דִּבְרֵי גַּעַל בֶּן עָבֶד וַיִּחַר אַפּוֹ"
(שופטים ט:ל)
וַיִּשְׁמַע [נָשִׂיא] שַׂר הָעִיר אֶת דִּבְרֵי גַּעַל בֶּן עָבֶד וַיִּחַר אַפּוֹ
ועל כן משמעות שם שַׂר הָעִיר זְבֻל =נָשִׂיא:
"וַיִּשְׁמַע זְבֻל שַׂר הָעִיר אֶת דִּבְרֵי גַּעַל בֶּן עָבֶד וַיִּחַר אַפּוֹ"
(שופטים ט:ל)
וַיִּשְׁמַע [נָשִׂיא] שַׂר הָעִיר אֶת דִּבְרֵי גַּעַל בֶּן עָבֶד וַיִּחַר אַפּוֹ
ומפי שְׁלֹמֹה המלך:
"בָּנֹה בָנִיתִי בֵּית זְבֻל לָךְ מָכוֹן לְשִׁבְתְּךָ עוֹלָמִים"
(מלכים א ח׳:י״ג)
בָּנֹה בָנִיתִי בֵּית [רָם וְנִשָּׂא] לָךְ מָכוֹן לְשִׁבְתְּךָ עוֹלָמִים.
כבישעיהו נז, טו:
"כִּי כֹה אָמַר רָם וְנִשָּׂא, שֹׁכֵן עַד וְקָדוֹשׁ שְׁמוֹ",
שהוא כינוי לאֱלֹהִים.
"בָּנֹה בָנִיתִי בֵּית זְבֻל לָךְ מָכוֹן לְשִׁבְתְּךָ עוֹלָמִים"
(מלכים א ח׳:י״ג)
בָּנֹה בָנִיתִי בֵּית [רָם וְנִשָּׂא] לָךְ מָכוֹן לְשִׁבְתְּךָ עוֹלָמִים.
כבישעיהו נז, טו:
"כִּי כֹה אָמַר רָם וְנִשָּׂא, שֹׁכֵן עַד וְקָדוֹשׁ שְׁמוֹ",
שהוא כינוי לאֱלֹהִים.
"וַיְהִי הֲנָקֵל לֶכְתּוֹ בְּחַטֹּאות יָרׇבְעָם בֶּן נְבָט וַיִּקַּח אִשָּׁה אֶת אִיזֶבֶל"
(מלכים א ט״ז:ל״א)
וַיְהִי הֲנָקֵל לֶכְתּוֹ בְּחַטֹּאות יָרׇבְעָם בֶּן נְבָט וַיִּקַּח אִשָּׁה [נמוכת קומה(בתכונותיה)]
(מלכים א ט״ז:ל״א)
וַיְהִי הֲנָקֵל לֶכְתּוֹ בְּחַטֹּאות יָרׇבְעָם בֶּן נְבָט וַיִּקַּח אִשָּׁה [נמוכת קומה(בתכונותיה)]
* החלפות המילים כאן, הם כהצעה בלבד, מדעתי.
אם כן, משמעות המילה זְבֻל הוא רָם וְנִשָּׂא
ועל כל צורותיה הלשוניות.
ולא כפי שטענו המפרשים שמשמעו משכון ודיור, בית ומקדש.
ואין פרושו זֶבֶל אורגאני או דֶּשֶׁן כפי שטענתי לִפְנֵי.
תגובות
הוסף רשומת תגובה
תגובה: