צֶבַע הַשָּׁנִי

צֶבַע הַשָּׁנִי

מְחֻויָּב אֲנִי מִמַּעֲלֵי נִשְׁמָתִי לְשַׁתֵּף אֶת דְּבַר בִּינְתִי.
רָאוֹ רָאוּ עֵינַי עד כמה יפה הַתּוֹרָה וחכם הוא דבר אֱלוֹהַּ,
וָאֶשָּׂא עֵינַי וְיִרָאֶה דְּבַר חָכְמָה.
וַתָּשׇׁב הַתּוֹרָה ותִּפְקַח דְרָכִים לחקור את צבע הַשָּׁנִי.
וכאָדָם התּוֹעֶה ומצא דרך כן ליקטה נפשי חָכְמָה.

המפרשים והמְבָאֲרִים נתנו על כך דעתם באומרם שהיה זה צבע הלהבה הבוערת, כַּשֶּׁמֶשׁ בְּעֵת זְרִיחָתָהּ וּכְגֶחָלִים לוֹהֲטוֹת.
כזה היה צבע הַשָּׁנִי, שתהליך יִצּוּרוֹ אָבַד בֵּין נַפְתּוּלֵי הַזְּמַן!
וייתכן בהחלט, שהשם מרמז על תהליך יצירת הצבע,
שהיה שונה וצרך שני פעולות בכדי לקבל את הגוון המיוחל.
סוֹד צִבְעָם אָבַד בַּשָּׁנִים, והיו אלו:
"וּתְכֵלֶת וְאַרְגָּמָן וְתוֹלַעַת שָׁנִי",
צבע הַמִּשְׁכָּן. ולבי דָּוָה.

וחשיבות הדבר לי בהבנת הפסוק מישעיהו:
"לְכוּ נָא וְנִוָּכְחָה יֹאמַר יְהֹוָה אִם יִהְיוּ חֲטָאֵיכֶם כַּשָּׁנִים כַּשֶּׁלֶג יַלְבִּינוּ אִם יַאְדִּימוּ כַתּוֹלָע כַּצֶּמֶר יִהְיוּ"
(יְשַׁעְיָהוּ א':יח')

וּכְהֶרְגֵּלִי בִּקְדֻושַּׁת הַתּוֹרָה אֶסְבְּרָא מִדַּעְתִּי:
"חֲטָאֵיכֶם כַּשָּׁנִים" כַּוָּונָתוֹ לַמַּצְפּוּן הַשּׂוֹרֵף כַּלֶּהָבָה לּוֹהֶטֶת,
וְכֵן כָּךְ הוּא צֶבַע הַשָּׁנִי - כלהבה לוהטת,
שׂוֹרֵף אֶת הַנְּשָׁמָה מִפְּאַת הַחֲטָאִים וְלֹא נוֹתֵן מָנוֹחַ, כִּי אַיִן.

"כַּשֶּׁלֶג יַלְבִּינוּ" הַיְינוּ הַלֶּהָבָה הַשּׂוֹרֶפֶת תִּכְבֶּה.
כמו פחמים לוהטות וְכֻבְּתָה האש וְיַלְבִּינוּ.
כלומר: החטאים לא יציקו, לא רגשית ולא נפשית, ולא נזכור את עֲוֺנֵנוּ בכאב ועֶצֶב אלא בהבנה ובבינה נקבלה.

ובהמשך הפסוק יבוא כפל הלשון ואותה המשמעות
"אִם יַאְדִּימוּ כַתּוֹלָע כַּצֶּמֶר יִהְיוּ"  הַיְינוּ שלא נעים לנו למגע ולא נעים הזכרון, "כַּצֶּמֶר יִהְיוּ" יהיו נעימים לנו למגע ולעת הזכרון.

ובמילים יותר מודרניות,
זִכָּרוֹן לא נעים על עבר קשה מנשוא, שב ועולה ללא שליטה.
והזכרון שוב ושוב ושב ושולט על חיינו באשר אנו ובאשר מעשנו
ואין מנוחה לאדם, כִּי אַיִן.
כאבנים לוהטות הַמְּעַשְּׁנוֹת נַפְשֵׁנוּ- "יִהְיוּ חֲטָאֵיכֶם כַּשָּׁנִים"

מבטיח אֱלוֹהַּ שיביא לנו רְפוּאָה שְׁלֵמָה וּמְלֵאָה,
וְנַפְשֵׁנוּ תִּגָּאֵל מִשְּׁאוֹל תַּחְתִּית - "כַּשֶּׁלֶג יַלְבִּינוּ" ו "כַּצֶּמֶר יִהְיוּ".

ואמת ויציב הדבר, כָּל כָּךְ נכון ואמן לבורא עולם, שאכן זה בדיוק זה,
זה אפשרי, אפשרי לצאת ממצבים כאלה, מטראומות ילדות, מחוויות קשות מהעבר.
ולא, אסור לנו לשכוח, כי ארועי עבר אלו עיצבו את חיינו אלא לקבלם
כפי שהיו כטבעם כי היה זה רצונו של קָדוֹשׁ בּוֹרֵא הָעוֹלָם.
עוד יבואו ימים בהירים מאלה ונירפא מחולי שלעת עתה ניראה שאין רופא להם, אך יש גם יש רפואה מעם בורא עולם.

והוא בפתח נפש, הממתינה ליוֹם הַבּוֹרֵא ..

"לְמַעַן דַּעַת כׇּל עַמֵּי הָאָרֶץ אֶת יַד יְהֹוָה כִּי חֲזָקָה הִיא לְמַעַן יְרָאתֶם אֶת יְהֹוָה אֱלֹהֵיכֶם כׇּל הַיָּמִים"
(יְהוֹשֻׁעַ ד':כד')

תגובות